ایدئولوژی و فرم در سینمای ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده وحیداله موسوی
- استاد راهنما احمد الستی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پژوهش با عنوان «ایدئولوژی و فرم در سینمای ایران» در نظر دارد به رابطه متقابل ایدئولوژی و فرم در آثار سینمایی بپردازد و از مقدمه، سه فصل و موخره تشکیل شده است. درمقدمه این پژوهش به انگیزه استفاده از دو مفهوم «ایدئولوژی و فرم»، ضرورت بهره گیری از نقد مارکسیسم و رویکرد نئوفرمالیسم و روابط بین فصل ها پرداخته شده است. فصل اول با عنوان «نقد مارکسیسم و ایدئولوژی» به ترسیم نظریات بنیان گذاران و پیروان این نقد اختصاص دارد که سینما را نیز در بر و نتیجه می گیرد که فیلم ها در مواجه با ایدئولوژی، راهکارهای متفاوتی در پیش می گیرند. فصل دوم با عنوان «نئو فرمالیسم» به تشریح اصول و مفاهیم کلی این رویکرد پرداخته است و نتیجه می گیرد که با بررسی فرم فیلم، بافت تاریخی آن و طرحواره های تماشاگر می توان تحلیل نسبتا جامعی از یک اثر ارائه داد. عنوان فصل سوم «فرم و ایدئولوژی در تحلیل» نام دارد. در این فصل با استفاده از اصول تبیین شده در فصل های اول و دوم به تحلیل شش فیلم از سینمای ایران پرداخته شده است. در تحلیل هر فیلم، روابط متقابل اثر با ایدئولوژی حاکم بررسی و نتیجه گیری شده که آن اثر چگونه با ایدئولوژی معاصر خود مواجه شده است. در بخش موخره این پژوهش، نتیجه گیری شده که با بهره گیری از مفهوم تبیین شده ایدئولوژی در نقد مارکسیسم و مفاهیم تبیین شده نئوفرمالیسم می توان به تحلیلی مطلوب از آثار سینمایی دست یافت.
منابع مشابه
زنانگی، ایدئولوژی و مقاومت در برابر فرودستی تحلیل گفتمان فرودستی زنان در سینمای ایران با تکیه بر نظریه خودمداری
هدف از این پژوهش تحلیل گفتمان انتقادی فرودستی زنان از خلال تحلیل چهار فیلم سینمایی عروس آتش، کاغذ بیخط، خانة پدری و ناهید است. چارچوب نظری استفادهشده نظریة خودمداری قاضیمرادی است که با روش تحلیلگفتمان انتقادی فرکلاف انجام شده است. تحلیلگفتمان انتقادی با پیوند میان ساختارهای گفتمانی و بافتهای اجتماعی میتواند به درک ما برای فهم مسائلی که وجود دارد کمک کند. از جمله نظمهای گفتمانی مسلط، گف...
متن کاملسوژه، میل و ایدئولوژی(مطالعه موردی:پنج فیلم سینمای ایران در دهه های چهل و پنجاه)
سوژه های انسانی، فانتزی هایی را برای خود می سازند تا موقعیت خیالین خود را در ساختار اجتماعی توضیح دهند. این فانتزی ها در روایت فیلم های سینمایی بازآفرینی می شوند. علاوه بر این آپاراتوس سینما از طریق ایدئولوژی، مخاطب را به روایت فیلم میدوزد. هدف رسالهی حاضر آن است که به لحاظ تجربی فانتزی و ایدئولوژی موجود در روایت پنج فیلم سینمای ایران در دهههای چهل و پنجاه را تفسیر کند و به لحاظ نظری مفهومی ...
15 صفحه اولDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملجامعهشناسی سیاسی سینمای ایران (بایدها و نبایدهای سیاستگذاران سینمای ایران در دهههای 1370 و 1380)
سینما در ایران در مواجهة سیاسی جناحهای مختلف، یکی از محلهای اختلاف و بلکه نزاع بوده و هر جناحی، موقعیت سینما در زمان رقیب را نقد کرده است. این مقاله حاصل پژوهشی است در حوزة جامعهشناسی سیاسی سینمای ایران در دهة 1370 که در آن با روش «تحلیل محتوا» و «تحلیل متن» فیلمهای منتخب دولت در جشنوارههای فیلم فجر از یکسو و فیلمهای مورد اقبال مخاطبان سینمای ایران از سوی دیگر، به تبیین سیاستهای فرهنگی...
متن کاملجرم و جرم شناسی در سینمای ایران
جرمشناسان بر این باورند که فیلمهای سینمایی منبع فرهنگی مهمی برای درک ماهیت و علل انحرافات اجتماعی و جرم هستند و تبینهای ویژهای از جرم را مورد تأیید قرار میدهند و مباحث ملی و بینالمللی درباره علل جرم را برای بینندگان به نمایش میگذارند. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تبیین جرم در فیلمهای سینمایی ایرانی بوده است. برای نیل به این هدف، هشت فیلم جنایی ایرانی ساخته شده بین سالهای 1377 تا 1384 با...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023